Sári Attila zeneszerző – előfordult már, hogy egy dalt évekig (!) fabrikáltam

Sári Attila zeneszerző – előfordult már, hogy egy dalt évekig (!) fabrikáltam

SÁRI ATTILA zeneszerző lírai, sokszínű, érdekes dalaival több, mint egy évtizede találkoztam először. Veszprémbe jártam magánénekre, ő volt a zeneszerzőnk. Nekünk, énekesnőknek a HANGUNK a hangszerünk és a jó DAL és ZENE a legjobb barátunk – a hangszeres kollégák mellett, természetesen! :) Olyan kevés szó esik mégis azokról, akiknek ezeket a különleges – csodálatos dolgokat, a dalokat köszönhetjük: zeneszerzőkről, szövegírókról. Zorán és Dusán például közel 40 évig egyáltalán nem adtak interjút közösen, arról, hogyan dolgoznak, hogyan élik a hétköznapjaikat! Pedig szerintem sokan kíváncsiak vagyunk rá, hogy születik egy dal, egy musical. Érzésből, számolgatásból, egy-egy motívumból? Sári Attila zeneszerző (Balatonfüred) enged egy kis betekintést a kulisszák mögé:Sari_attila_zeneszerzo

– Hogy lesz valaki zeneszerző? Mert az énekesnők általában már egészen kis koruktól énekelnek és kész. De mi kell ahhoz, hogy zenék szülessenek az emberben?

– Már egész kis gyerekkoromban írtam kisebb dallamokat. 6-7 éves koromban már teleírtam jó néhány füzetet általam írt zongoragyakorlatokkal, dalocskákkal. Persze ezek csak kezdeti szárnypróbálgatások voltak, de akadt köztük néhány elég jól sikerült dallam. Már általános iskolás koromban elhatároztam, hogy zeneszerző leszek, úgy látszik, ez valahogy belém volt kódolva…
Hogy hogyan születnek bennem a zenék, vagy hogy mi kell hozzá, ezt nem olyan könnyű megfogalmazni, ez mindig változó. Előfordult már olyan, hogy egy dalt évekig (!) fabrikáltam, amíg azt mondtam, hogy így már tetszik, de olyan is megesett, hogy vonattal utaztam Balatonfüredről Budapestre, és mire oda értem, már kész is volt egy komplett dal (pedig nem terveztem, hogy út közben írni fogok). Általában azért le kell ülni, és foglalkozni kell a dologgal ahhoz, hogy történjen valami, de semmiképpen nem igaz az, amit néhányan hisznek, hogy ha jön az ihlet, akkor a zeneszerzőre valamiféle lila köd ereszkedik, és önkívületi állapotban megír egy szimfóniát. :-) Sokszor egy dal még nem is tekinthető késznek, amikor megvan a szöveg és a dallam. Farigcsálni kell rajta, ahogy egy szobrász is először csak nagy vonalakban készíti el a szobrot, majd utána jön az aprólékos munka (mondjuk nem értek a szobrászathoz, de úgy tudom, hogy ez körülbelül így működik).

– Hol, vagy hogyan tudsz leginkább alkotni? Mitől jön az ihlet, Mennyire vagy elviselhető ilyenkor: Én például ha nagyon belefeledkezek egy dalba, akkor se lát-se hall állapot…

– Az előző válaszban kicsit előreszaladtam, de annyit még elmondhatok, hogy az alkotás nálam nem annyira helyfüggő, hanem inkább hangulat kérdése. Persze a kettő összefügg valamennyire, de ha kellően el tud mélyülni az alkotásban az ember, akkor a kisebb zavaró tényezők nincsenek rá hatással (messzebbről beszűrődő zajok, stb.). Természetesen például gépfegyver ropogás mellett elég nehéz zenét írni. :-)   Úgy hiszem, hogy eléggé elviselhető vagyok alkotás közben, hála Istennek elég nyugodt természettel lettem megáldva. Természetesen én sem szeretem, ha zeneszerzés közben fél percenként megzavarnak, és ilyenkor szükségem van némi magányra, hogy alkotni tudjak.

– Van példaképed, akinek a munkássága különösen sokat jelent neked?

– Konkrét példaképem nincs, több ember is hatással volt rám életemben (nem csak zenészek). A zeneszerzők közül elég nagy hatással volt rám Mozart. Miután láttam az Amadeus c. filmet, rögtön elhatároztam, hogy magántanárnál zeneszerzést fogok tanulni (mivel addig csak zeneiskolában tanultam szolfézst és zongorát). Így jutottam el egy nagyszerű zeneszerzés oktatóhoz, Barabás Árpádhoz, akit a mai napig nagyon tisztelek, és rendkívül tehetséges embernek tartok. Legnagyobb részben tőle tanultam a hangszerelési ismereteimet.

– Milyen mérföldköveket említenél meg a pályádon? Saját kedvenced?

– Több emlékezetes esemény is történt az életemben, például volt szerencsém számítógépes játékhoz zenét írni (sajnos a játékot végül nem adták ki, szponzorok hiányában, de azért jó móka volt). A játék hangeffektjeit is én „állítottam elő”, ez elég újszerű megbízás volt.
Ezen kívül írtam zenéket oktató- és természetfilmekhez (a veszpémi TV-ben ment pl. a Plitvicei vízesések c. ismeretterjesztő film). Ezt nagyon szerettem csinálni, mivel természetbarátnak tartom magam, és az ilyen témájú filmeket is szeretem.
Az egyik legemlékezetesebb állomása az életemnek, amikor a Művészetek Völgyében bemutatták A kis herceg c. mese-musicalemet (Völler Adél veszprémi énektanárnő és tanítványai előadásában). Ez volt az első eset, amikor nagyobb közönség előtt bemutatták a szerzeményeimet. Pontos évszámot nem tudok mondani, de nagyjából 10 évvel ezelőtt volt. Nem sokkal ez után a darabot Pesten is bemutatta egy ottani társulat, de sajnos ennek nem lett olyan jó vége, mert jogi vitába keveredtünk a regény jogutódaival, és le kellett venni a műsorról a darabot. Ez után jött az az ötletem, hogy teljesen át kellene írni a mű szövegkönyvét, és egy új történetet írni a dalok köré. Mivel a dalok szövegei nem a regényből lettek kivéve, ezért ezeket a dalszövegeket meg lehetett hagyni. Így egy teljesen új mű született, amely történetében, cselekményében abszolút független a régi darabtól. A így megszületett musical címe Tündérmese lett.

 – Min dolgozol most, mi inspirál éppen ?

Sari_attila_zeneszerzo_balatonfured zeneblogger_sari_attila_zeneszerzoA legfontosabb dolog, amin most dolgozom, az új (és egyben első) blogom beindítása, szerkesztése. Bejegyzéseimben elég sok témát érintek, pl. zenei fogalmak, gyakorlatok, jelölések. Külön kategória szól énekeseknek/énekesnőknek, melyben lesznek többek között beéneklési gyakorlatok, énektechnikával kapcsolatos írások, szóval érdemes feliratkozni a hírlevélre. Mivel az oldal még csak most indult, ezért viszonylag kevés írás található benne, de folyamatosan bővül a tartalom.

Ha az oldal már beindult, akkor ez után szeretnék foglalkozni a Tündérmese c. musicalem hangoskönyv változatával. Aki szeretne a darabból meghallgatni pár dalt, az megteheti a Youtube csatornámon, vagy a Facebook oldalamon (itt egyébként kották, és bővebb információk is találhatók rólam és a munkáimról):

http://www.youtube.com/user/AttilaSari
https://www.facebook.com/SariAttilaSajatSzerzemenyek

Ezen kívül szoktam vállalni kották készítését énekesek számára, valamint egyéni dalok meghangszerelését. Ezen azt értem, hogy ha valakinek saját szerzeményei vannak, de nem ért a hangszereléshez, akkor vállalom a dal zenei alapjának elkészítését (audio formátumban, vagy akár zenekari partitúrát is készítek). Hangfelvételek készítését is vállalom (ld. az előbb említett csatornákat). Akinek felkeltettem az érdeklődését, bátran vegye fel velem a kapcsolatot. Az e-mail címem: zeneati@gmailpontcom

Sok énekléssel eltöltött órát kívánok minden ÉNEKESNŐNEK!

———————————————

Nekem ez a sejtelmes, orosz mesékre emlékeztető dallamvilágú instrumentális TÜNDÉRKERT-részlet és az eredetileg a Kis herceg musicalből (most pedig a Tündérmesében szereplő) a Kígyó dala, Dávid Roland előadásában a két személyes kedvencem, hallgassatok bele!                                          // Zsazsa

Comments

Share This